20-10-15

Bulgarije "Thuisreis" (5)

Wij gaan vandaag niet mee op excursie. Een tachtigtal mensen hebben voor de catamaran geboekt.

Naderhand had ik wel spijt toen ik hoorde dat je helemaal niet moet kunnen zwemmen hier voor. Misschien doe ik er toch eens aan mee, een ander jaar als het voorgesteld word.

We besluiten nog eens naar het centrum van Sunny Beach te gaan. Met de bus...Er staat al veel volk omdat het merkelijk goedkoper met de bus als per taxi is.

Na een tijdje stopt er een taxi en vraagt of er niemand liever met hem mee rijd. Na een beetje onderhandelen laten we ons toch voeren. Als we voorbij de bushokjes rijden zien we dat we er goed aan gedaan hebben. Ik vind er niets aan om samengepropt als sardienen in een doosje te zitten.

2015 THUISREIS BULGARIJE27.jpg

Het is warm en we wandelen heel het stadje door tot aan het strand. We hebben ons niet gekleed voor deze hitte en ik kijk al gauw uit of ik niets lichters kan kopen om aan te doen. Ik kies voor een fluo kleurige shirt en koop er ook een boxershort bij. Wie weet kan het nog dienen voor morgen op de fluo-avond. Ik heb wel al iets van thuis meegebracht.

Ook Mijn man koopt een short en een paar slippers! Hij had al zijn zomerspullen thuis gelaten omdat hij het niet geloofde dat het zo warm zou zijn in Bulgarije.

Wij wandelen heel de dijk af. Kijken naar de talrijke shops en drinken iets.

We zijn nog net op tijd voor het middag buffet. Ik hield het ietwat sober maar verwende me met een extra dessert.

2015 THUISREIS BULGARIJE30.jpg

Na de middag gaan we op een ligstoel bij één van de vele zwembaden liggen. Daarbij begin ik te begrijpen waarom er zo weinigen in het water gaan. Voor mij voelt het echt te koud aan en daarbij komt nog dat de getegelde bodem nogal gevaarlijk glad is.

2015 THUISREIS BULGARIJE28.jpg

Ik bedenk dan maar een beetje in het bubbelbad te zitten. Maar ook veel te fris. Ik krijg mijn eigen er niet in en blijf dan maar met mijn voeten alleen van de bubbels genieten. Daarna even zonnebaden en trachten een paar selfies te maken. Wat maar half lukt. Ik moet nog heel wat oefenen.

Rond 17h begint het hier fris te worden en we besluiten dan maar om te gaan aperitieven Tong uitsteken. Met mijn glas in de hand word ik mee geloodst naar de Bar Salon, waar onze Thuis- en andere kennis zal getest worden met een leuke quiz, geleid door Waldek (Bart). In groepen van 6 of 8 personen moeten we proberen de juiste antwoorden te vinden op de vragen en dia fragmenten die we krijgen. Ik zit bij heel fijne mensen die ik nog niet ken. Wij winnen niet maar het voornaamste is mee doen hé. De prijs voor de winnaars is een dag op de set van "Thuis" te vertoeven.

Op de quiz volgt de aflevering van "Thuis" en dan naar het hoofdrestaurant voor het avondmaal.

Onder het eten worden we vergast op Bulgaarse folklore. Dans, muziek en klederdracht.

2015 THUISREIS BULGARIJE29.jpg

Hierna nog even naar de Bar Salon gaan kijken naar de show van de animateurs van het Hotel.

16-10-15

Bulgarije "Thuisreis" (4)

Dinsdagmorgen 22 september, staan we om 8h40 klaar in de lobby voor onze 2de excursie. Deze gaat over "Verborgen Bulgarije". Kennismaking met de lokale bevolking.

We rijden eerst naar een bijenkwekerij waar we verwelkomt worden door de imker. Alles staat klaar voor onze ontvangst. Tafels op traditionele wijze gedekt.

2015 THUISREIS BULGARIJE4.jpg

Voor ieder een flesje appelsiensap, een stukje honingraat en als toetje een heerlijke Rakia(lokale alcohol).

We krijgen nog een rondleiding in het openluchtmuseum over bijenkwekerij van nu en vroeger.

2015 THUISREIS BULGARIJE16.jpg

We verblijven er een goed moment en dan reizen we verder een stuk in de bergen waar we het door godvergeten dorpje Erkech bezoeken.

Als we er toekomen staan er een hele rij oudere vrouwen langs de weg, hun brei en naaiwerk voor een prikje aan te bieden. Ik koop er een paar vilten pantoffels.

Dan stappen we per groepjes op een ezelkarretje en maken een rondrit omheen het dorp. Soms moedigen de mannen de ezels wat aan en dan gaat het op een drafje op de ruige wegen. Het laatste karretje, achter ons, maakt zelfs kennis met de vuilnisbak. Hahaha, ik had juist in gedachten dat wij er maar niet zouden tegen rijden.

2015 THUISREIS BULGARIJE5.jpg

Aan de eindmeet stappen we een typische woning binnen. Deze is wel (knipoog)al omgebouwd tot een toeristisch plekje.

Wij worden er ontvangen met muziek en welkomstbrood. We trekken ieder een brokje uit het brood en dopen het in een kruidenmengsel. Het smaakt lekker. Hier mag je in de tuin kuieren en er van de tomaten en druiven plukken om te proeven. 2015 THUISREIS BULGARIJE17.jpg

We bezichtigen het hele erf. Er lopen eenden die er niet bij gezet zijn dat we daar rondlopen.

2015 THUISREIS BULGARIJE20.jpg

De inwoners demonstreren ons hoe de wol verwerkt word. Het weefgetouw word nog door de lokale herders gebruikt. Er staat een mooie schapenstal.

In de oude stokerij proeven we van de brandewijn in een aardewerken potje die we naderhand als souvenir mogen meenemen.

En nu we helemaal in de Bulgaarse sfeer vertoeven doen we ook mee aan de workshop die er uit bestaat een Banitsa samen te stellen. Banitsa is een traditioneel Bulgaars gerecht die men voor kerstfeest maken. Dit zijn bladeren filodeeg die we met olie besmeren, dan Bulgaarse feta erover verkruimelen. Tenslotte het geheel oprollen, bestrijken met geklopt ei en in een ronde bakschotel schikken. En bakken in de oven.

2015 THUISREIS BULGARIJE18.jpg

Nu mogen we aanschuiven om een hapje aan het buffet te nemen en ook ons eigen gebak staat er bij.

2015 THUISREIS BULGARIJE21.jpg

We krijgen ook een stukje folklore te zien met zang en dans in Bulgaarse klederdracht.

Aan tafel zitten we, zowel bij de imker als hier, met Frank(Renzo) aan tafel. Zelfs in het gewone doen is hij een echte grapjas. We amuseren ons kostelijk.

En...de dag is nog niet voorbij. Na dit rijden we naar een wijnkelder waar we een paar wijnen proeven met alles er op en er aan.

2015 THUISREIS BULGARIJE23.jpgEen tafel vol glazen, enkele gerookte vleessoorten en schijfjes kaas. Dit is mijn eerste wijnproeverij. Ik moet er toch bij zeggen dat ik de wijn in het Hotel toch lekkerder vind dan hier.

2015 THUISREIS BULGARIJE22.jpg

We beginnen de avond met het kijken naar "Thuis". Dan eten in het restaurant. Sommigen boekten deze avond in het Aziatisch restaurant en wij in het Bulgaars restaurant.

2015 THUISREIS BULGARIJE26.jpg

Intussen wuiven we Simonneke, Renzo en Femke uit. Deze laatste is zo geëmotioneerd dat ze iedereen bijna aan het huilen brengt.

2015 THUISREIS BULGARIJE25.jpg

Later op de avond begeeft iedereen zich naar de karaoke bar. Bart(Waldek) doet de presentatie. Wij blijven niet lang want er is niet genoeg plaats en we zijn moe van deze lange, leuke dag.

13-10-15

Bulgarije "Thuisreis" (3)

Maandag morgen doen we het kalm aan. Straks hebben we de eerste excursie waar we voor boekten.

Het is weer heerlijk weer.

Na het ontbijt kunnen we zoals iedere dag terecht bij de thuisbalie over eventuele vragen e.a.

Daarna afspraak voor de verkennende wandeling om en rond het hotel met de acteurs. Ik doe niet mee. Spijtig want later zag ik dat ze wel een eind verder wandelden. Namelijk op de promenade naar Sunny Beach.

2015 THUISREIS BULGARIJE11.jpg

Wij genieten van ons aperitief op het terras in het zonnetje en babbelen er met een paar “thuisfans” die er ook een glaasje drinken.

Als ik even ga bijtanken loop ik Waldek(Bart Van Avermaet) tegen het lijf. Hij komt net toe van het vliegveld.

Na nog een Bulgarian Bleu en een Caiperinha gaan we eten want om 13h15 worden we aan de ingang verwacht om te vertrekken.

We brengen eerst een bezoek aan de tent van Khan. Dit is een restaurant gelegen op een heuvel van waar je een mooi panoramisch zicht hebt op de hele omgeving.

2015 THUISREIS BULGARIJE.jpg

Wij gingen er ook een kijkje binnen nemen en zagen jonge acrobaten oefenen voor de show die ze daar ’s avonds geven. Spijtig dat we dat niet konden mee maken. Een oudere dame de bazin zeker leek niet al tevreden al dat volk daar te zien en geen een die zelfs een drankje bestelde.

Iedereen liep de omgeving daar plat. Foto’s maken en dan weg wezen! Verder naar het oude gedeelte van Nessebar. Het schiereiland die we van uit het hotel aan de overkant zien.

2015 THUISREIS BULGARIJE1.jpg

Nessebar is één van de oudste steden van Europa. Het werd 3000 jaar voor JC gesticht door de Traciërs en heeft de rijkste Byzantijnse architectuur en Bulgarije. Er staan 23 kerken die de Griekse, Romaanse en Byzantijnse verleden in Nessebar weergeven.

2015 THUISREIS BULGARIJE12.jpg

De stad behoort tot het werelderfgoed van de Unesco sinds 1983.

Het is stikkend heet en we bezoeken een paar van die kerkjes. Dan haak ik af en ga een heerlijk ijsje eten. We kuieren verder nog een beetje rond. Kopen enkele kleinigheden en dan terug naar de bus die ons terug brengt.

Om 18h hebben we afspraak in de Bar Salon waar we bij het aperitieven naar een optreden van Frank(Renzo) kunnen kijken. Het was een machtige show! Ik kende hem niet aan deze kant.

2015 THUISREIS BULGARIJE15.jpg

Daarna kijken we met zijn allen naar de aflevering van “thuis” en dan met de hele groep thuisfans  naar het Italiaans restaurant.

Dit is een flop naar mijn gedacht. Eten niet fameus en de band die voor een muzikale toets zorgt is lamentabel. Zonder het te hebben over hoe moeilijk het was om een plaats aan tafel te krijgen! Ze hadden namelijk niet genoeg plaatsen voorzien. Ik had echt geen zin om buiten onder een afdak te zitten nu het frisser geworden was.

Na lang over en weer geloop krijgen we dan toch een tafel en gezellig gezelschap.

Als we buiten komen heeft het geregent.

2015 THUISREIS BULGARIJE14.jpg

Die nacht krijgen we hard onweer.

10-10-15

Bulgarije "Thuisreis" (2)

Sinds de landing zit ik met een probleem...

Voor het gemak had ik alleen mijn mini I-pad om een boek te lezen als het kon en mijn smartphone met alle gegevens van familie op en om bereikbaar te blijven, mee gedaan. De moderne tijd kan niet zonder dit hé Knipogen.

Ik had mijn smartphone uit gedaan  in het vliegtuig. Bij de landing vroeg hij mijn pincode! Daar stond ik dan, er niet bij na gedacht dat ik een tijdje geleden een nieuwe pinkaart gekregen had. De vorige vroeg mij nooit de code.

Twee keer drukte ik een getal in maar toen kreeg ik de melding "nog één kans en dan word je geblokkeerd".

Ik dacht geen zorg in het Hotel hebben we wifi en met mijn tablet kan ik iemand bereiken thuis. En...neen de tablet deed het niet.

Straks ga ik mijn kleindochter proberen te bellen (met de GSM van mijn man)die bij ons op het gelijkvloers woont. Niet te vroeg want 's zondags slapen ze graag uit!

Na een tijdje geeft ze mij een nummer door maar ik betrouw het niet. Ik vraag haar nog maar even te zoeken...Nog een ander nummer maar dit is het oude. Het gaat zo een tijdje door tot ik zeg dat het nu genoeg is.

Dan besluit ik toch maar de 1ste pincode in te voeren. De kans blijft hetzelfde. Of ik kan niet bellen of ik ben geblokkeerd. Ik moet dan toch wachten tot ik thuis ben om het nodige te doen.

En Bingo...Sesam open je...Joehoe...Gered!!

*****

2015 THUISREIS BULGARIJE2.jpg

Zo nu terug bij de reis!

De zondagmorgen waren we dus al vroeg uit de veren. Het is prachtig weer!

Na het ontbijt gaan we de omgeving verkennen. Het hotel lijkt wel op het water te liggen zo veel zwembaden liggen er. En een eind verder ben je aan het strand.

2015 THUISREIS BULGARIJE6.jpg

We wandelen door de tuin en af en toe zie je een eekhoorn. Wij komen langs het Italiaans restaurant en zien de kinderafdeling. Een echt grote speelruimte met zwembaden en afglijbanen.

Langs een soort afgemaakte dijk (eigen aan het hotel) en van daaruit kijken we over de zee, waar we een schiereiland zien.

2015 THUISREIS BULGARIJE10.jpg

Verder tot aan de Beach Bar en dan terug naar het Hotel waar we afspraak hebben voor een welkomst drink en terzelfdertijd verwelkomen we Simonneke(Marleen), Femke(Vanya) en Renzo(Frank). We gebruiken hun echte naam hier. De acteurs reisden niet met ons zoals andere jaren.

2015 THUISREIS BULGARIJE9.jpg

We krijgen daarbij een weekoverloop. Hierna verdelen we ons in groepen en gaan het hotel verkennen met iemand van de Crew (dezelfde wandeling die we op eigen houtje maakten) Ik doe er aan mee.2015 THUISREIS BULGARIJE7.jpg

Vandaag is er niets bijzonders te doen. Daarom besluiten we om na het middag eten naar het centrum van Sunny Beach te gaan.

Sunny Beach is een leuk badstadje met veel winkels, restaurants en een heel mooi strand en alle vermaak die je kunt wensen.  Het is vandaag bij de 33° Celsius Stoer

2015 THUISREIS BULGARIJE8.jpg

Wij slenteren er rond en gaan winkeltjes in en uit. We worden er niet lastig gevallen door verkopers zoals elders soms. Je kan alles op je gemak bekijken. Of je nu koopt of niet krijg je een vriendelijk groet. Bedelaars hebben we er niet gezien.

Dan een eind langs het mooie witte strand. We doen een terrasje en gaan dan terug met een taxi naar het hotel.

Tijd om te aperitieven. Femke dacht er net ook zo over.

Dat kan de hele dag door en zelfs tot een gat in de nacht. We zijn immers all-in.

Nog eens de weg naar de Beach Bar afgelegd voor het THUIS-fotomoment met Marleen, Vanya en Frank.

Daarna avondeten en dan naar de Bar Salon waar er spektakel en amusement is. Zoals gewoonlijk in Club Hotels.

09-10-15

Bulgarije "Thuisreis" (1)

Na een jaar "Thuisreis (naar Kos)" te hebben overgeslagen, waren we er deze keer, voor de 3de keer, terug bij.

2013 THUISREIS RHODOS 2013.jpg

Een bijzondere bestemming, Slantchev Briag (Sunny Beach), gelegen aan de Zwarte zee in Bulgarije.

Zoals iedere keer begon de pret al in Brussels Airport, waar we heel wat bekenden van de vorige reizen, terug zagen. En ook de begeleiders van Project Reizen, die ons zoals gewoonlijk bij stonden, opdat we moeiteloos op bestemming geraakten.

Een super groot vliegtuig hadden ze geboekt. Met acht op één rij. Keuze uit films, spelletjes en info op het individueel scherm voor ieder van ons, maakten dat we de tijd daar boven niet voorbij zagen vliegen Lachen. Een licht avondmaal werd er onderweg aangeboden.

Bij aankomst werden we opgepikt met de gebruikelijke bussen van de toer operator en naar het hotel gebracht. Daar kregen we meteen de (kaart)sleutel van onze kamer die we al toegekend kregen in de bus.

Een glas champagne of fruitsap als verwelkoming stond, in de lobby, op ons te wachten. En dan mochten we nog eens de benen onder tafel schuiven voor een uitgebreid buffet. De bar bleef ook nog enkele uren open maar daar namen we geen gebruik van. We verkenden wel al het prachtige 5 sterren hotel.

Het was hier wel al één uur later dan in België.

10-08-15

We hebben er eentje bij!

Wij zijn weer eens, grootouder, mémé en nono geworden.

faire part Aaron recto.jpg

bxl les bains 2015.jpg

06-07-15

Rome

Oorspronkelijk hadden we voor januari naar Cyprus en Turkije geboekt maar daar het ietsje onrustig was in de maanden voor de gestelde datum kozen we er voor om te annuleren.

We zochten een andere bestemming en kleindochter koos voor Rome. In maart reisden we met mijn oudste dochter en oudste kleindochter. Allée, alle oudjes samen.

De eerste dag, maandag, regende het en dus parapludag. We kochten ieder een paraplu buiten Sophie die voorziende geweest was.2015 ROME mars2.jpg

We kozen ieder een ander kleur om ons zo te kunnen herkennen. Dat was zonder te rekenen op de talrijke toeristen die er ook een kochten aan de ambulante verkopers. Iedereen liep met een soortgelijk exemplaar rond en dus was het geen goed idee om ons naar gelang onze paraplu te herkennen. En zo liep ieder maar gewoon zijn eigen regenscherm achterna. We kochten ook nog een plastiek regenjasje met de vermelding ROME op de rug. Zo konden we die later bewaren naast die van Barcelona.

Rome is een prachtige stad! Zo veel te zien. We hebben er kilometers gestapt. De eerste dag gingen we op verkenning en deden zonder dat we het zelf beseften al heel de stad rond.

2015 ROME mars1.jpg

We bezochten de Capucijnen crypte. Daarna gingen wij een eindje de Via Veneto op. Een van de meest prestigieuse avenue's, vooral in de jaren '60. We liepen er lags het Hard Rock Café en kochten een paar Pandora hangertjes in een juwelierszaak. Eentje voor de 50ste verjaardag van mijn dochter en een paar als souvenir van Rome voor mij.

2015 ROME mars.jpg

We wandelden langs de lange winkelstraten, langs de Piazza Di Popolo, tot aan het Coliseum. Verder Piazza di Spagna, Fontana di Trevi, die spijtig genoeg onder de stellingen zat, wegens grondige herstellingswerken.

2015 ROME mars3.jpg

Nog verscheidene plaatsen en pleintjes tot aan het water van de Tiber. Aan de overzijdehet Hof van Beroep (Cassatie) en het San Angelo fort. En verder het Vaticaan.

2015 ROME mars4.jpg

Daar zouden we woensdag een beoek aan brengen. Nog meer straten, pleintjes en plaatsen.2015 ROME mars6.jpg Velen met overblijfselen uit het verleden. Dan langs de prachtige Piazza Navona.

Daarna stapten we op de sightseeing bus. Het is zo dat we tot de conclusie kwamen dat we alles gisteren al zagen!

De volgende dagen was het echt warm. De ambulante verkopers hadden hun paraplu's voor selfie-sticks omgewisseld en dat was voor ons een wonderbaarlijke aankoop! Zo konden we met zijn vieren op de foto Stoer

Rome photo Sophie2.jpg

We deden ons niet te kort ondertussen. Wij zijn er al voor gekend dat wij er steeds een gastronomische uitstap van maken.

2015 ROME mars5.jpg

De dag voor wij het Vaticaan wilden bezoeken, werd de aanslag in het Bardo museum in Tunis gepleegd. Daar door konden we alleen in de Sint Pieters Basiliek. De rest van het Vaticaan was afgeloten voor het publiek. Spijtig want dat loonde zeker de moeite om te zien.

2015 ROME mars7.jpg

Ten slotte wou ik niet terug naar huis zonder in dat fameuse sleutelgat gekeken te hebben! De wandeling van het Vaticaan tot daar zullen we niet gauw vergeten. Het was daarbij snikheet en heel ver van elkaar verwijderd. En dan moesten we nog berg op!

Rome photo Sophie3.jpg

Mijn man wachtte ons beneden op. Hij kon het niet meer aan om zo ver te gaan. We trachtten een taxi te pakken te krijgen en reden uitgeput terug naar het hotel. Toch wou mijn kleindochter er nog op uit om nachtfoto's te nemen!

Het zou hier nog uren kunnen voort gaan met vertellen. ROME een echte aanrader! Dus raad ik jullie aan om het zelf eens te gaan ontdekken.