18-04-16

Hasseltse Jenever

Zondag al vroeg op weg voor een dagreis. Dit keer gingen we met een hele groep per autocar naar Hasselt.

Op het programma: Bezoek aan het Jenevermuseum, eten in en op "de Markt" en na de middag de Japanse Tuinen.

Aan het Jenevermuseum werden we opgewacht door een gids. In een lange rondleiding vernamen we alles over de geschiedenis en het brouwen van jenever.

Klik op onderstaande prent zo krijg je er zelf over te lezen.

Hasselt Japanse tuinen en Jenever.jpgEr kwam heel wat materiaal aan het brouwen te pas. Om het juiste graad gehalte en ook de aangepaste smaak moet je wel een alchimist zijn.

Hasselt Japanse tuinen en Jenever1.jpg

Jenever is eigenlijk neutraal van smaak. Daarom worden er soms andere smaken aan toegevoegd. Om de smaken iets beter te leren kennen kon je aan de vele flesjes ruiken en er onder stonden bokalen met het overeenstemmend product zoals jeneverbes, lavendel, violet, anijs enz...

We kregen ook uitleg hoe alcohol op ons werkt. Je ziet hoe je er glas na glas uitziet en als je echt te ver zou gaan...ja dan "Eau de Vie" doet niet alleen leven!

Hasselt Japanse tuinen en Jenever3.jpg

Heb je op mijn handtekening op de vorige collage gelet? Hahaha grapje wink

Aan de hand van een mooie collectie oude flessen, stenen stopen, affiches en reclame artikelen zagen we hoe jenever aan de man gebracht werd.

Hasselt Japanse tuinen en Jenever12.jpg

Hasselt Japanse tuinen en Jenever2.jpg

We leerden heel wat bij over de oorsprong tot hoe het er nu aan toe gaat.

Als afsluiter kregen we een proevertje. Eéntje maar (de andere glazen stonden er voor de show), dat was genoeg om een beetje tipsy te worden omdat ik 's morgens niet uitgebreid ontbeten had.

Hasselt Japanse tuinen en Jenever14.jpg

Na dit kleine apéritief liepen we een eindje waar we in het restaurant "de Markt" gingen eten.

We kregen een simpele maar goede maaltijd. Als hoofdschotel hadden we bij het reserveren van de trip mogen kiezen tussen karbonades op Vlaamse wijze of Koninginnehapje. Naar gelang het gerecht dat we kozen kregen we vóór de karbonades of Koninginnehap, tomaten of kippensoep. Als dessert Dame Blanche en koffie of thee.

Hasselt Japanse tuinen en Jenever4.jpg

Na het eten, nog een foto op de markt en dan verzamelden we ons om de bus te nemen naar de Japanse Tuinen.

Hasselt Japanse tuinen en Jenever5.jpg

Word vervolgd...

Tijdje geleden dat ik eens in Hasselt was, maar dat museum hebben we toen niet bezocht.. het is de moeite waard zo te zien!
Mooie uitstap!

Gepost door: mizzD | 19-04-16

Reageren op dit commentaar

Ik ben er indertijd ook geweest met de senioren. Een interessant museum hé! Mooie collages heb je gemaakt!
Ook de Japanse tuinen heb ik in bloei gezien. Wondermooi. Ik ben benieuwd of alles al in bloei stond!