17-11-14

PORTO

Voor ik hier verder ga wil ik eerst nog onze reis naar Portugal, die we dit jaar in mei deden, beschrijven.

Onze trip naar Portugal ging deze keer niet naar Lissabon maar naar Porto.

De reis verliep vlot en we kwamen er toe met een prachtige zon. We gingen van het vliegveld met de metro tot in het centrum van de stad en dan een eindje lopen tot aan ons hotel.

Dit leek op een oud, groot herenhuis. Vriendelijk onthaal en familiale sfeer. Dit stelde ons gerust want over Porto zelf hadden we niet zo veel informatie. Het moet toch gezegd worden dat Portugezen heel fijne mensen zijn.

Porto 20145.jpg

Na ons iets verfrist te hebben gingen we op verkenning en gingen we een stukje eten.

We namen een hap op een terras. Er was veel bedrijvigheid en we zagen een grote stoet Portugezen voorbij gaan. Het was, naar we begrepen, een protest tegen het dure leven. En nu de Europese verkiezingen voor de deur stonden, een goed moment.

Porto 2014.jpg

Wij stapten een eindje mee en kwamen zo meteen al langs een paar historische plekjes. Zoals het mooie station van Sao Bento.

Porto 20141.jpg

We gaven onze ogen de kost want Porto was zo anders dan Lissabon. We zakten af tot aan de Douro. Na een eindje lopen hebben we ons op een terras genesteld. Het was prachtweer!

Porto 20143.jpg

Tegen de late namiddag gingen we over de grote brug naar de andere kant om iets te eten in een klein restaurant langs het water. Nu stak er een fris briesje op. Het voelde veel frisser aan en ik kreeg zelfs een dekentje om me in te duffelen. Geen goed idee want straks zou ik het daar moeten laten liggen.

Porto 20142.jpg

We kregen te horen dat het de volgende dag zou regenen. Dat kwam ook uit. Het regende pijpestelen. Dit hield ons echter niet binnen. Plastic regenjasje gekocht en vooruit! We bezochten een heel gekende bibliotheek waar we na 10h geen foto's meer mochten nemen. Spijtig want het was echt de moeite dit mooie oude huis.

Een eindje verder na een paar keer te schuilen zagen we een ander pand die al even mooi was. Je kon er producten uit Portugal kopen.

Porto 201410.jpg

Tegen de middag was de regen over maar het was wel nog grijs en koud. Bij het wandelen zagen we een van die typische oude trams en besloten er een ritje mee te maken.

Zo gingen we tot aan de laatste brug voor de Douro zich in zee wierp. Heel mooie omgeving. Daar we geen tour op de Douro gepland hadden zou dit toch al een voorsmaakje zijn.

We gingen na afloop iets eten en het goot weer bakken water.

De dag er na gingen we weer naar de andere kant van de stroom, om er iemand te treffen die bij de toeristische bussen werkte, die ons de eerste dag heel wat tips over het bezoeken van Porto had gegeven. Zij had echter verlof. Toch kochten we een biljet en deden een grote rondrit. De beste manier om een stad waar je de eerste kaar komt te verkennen.

Porto 201411.jpgPorto 20147.jpg

Porto 20148.jpg

Het weer stond weer om mooi. Restaurant, wandeling langs de stroom en daarna de winkelstraten aan doen.

Porto 20146.jpg

Porto 20149.jpg

De volgende dag nog een hele tijd rondgekuierd en dan werd het stil aan tijd om onze bagage op te pakken en de terugreis aan te vangen.

Weer of geen weer deze korte reizen doen ons geweldig deugd. Ver van de dagelijkse sleur waar men zich toch altijd IETS aan trekt. Vroeger konden we het ook minder. Dan moest je werken en had moest men het met minder doen.

Dus GENIETEN zo lang het kan.

Porto 20144.jpg

Wat een prachtige fotocollages! Je kunt er goed aan zien wat een mooie reis jullie gehad hebben.. weer of geen weer inderdaad!
't Is al lang geleden dat ik in Porto was, wij waren er maar een dagje en bezochten een portkelder. Ik herken op je foto's die hoge boogbrug wel.. en de uitzichten over de Douro.. maar dat is het wel zo'n beetje! :-) Het eten was in héél Portugal lekker vond ik.
:-)))

Gepost door: mizzD | 17-11-14

Reageren op dit commentaar

Ja Mizzd het eten is er echt lekker en niet zo duur. Meestal doen wij niets anders dan rondwandelen en...eten. Gastronomische uitstappen noemen wij het.

Gepost door: Emmy | 17-11-14

Is er iets mooiers? ;-)

Gepost door: mizzD | 17-11-14

Neen Mizz alleen vol op genieten zo lang het kan. Groetjes.

Gepost door: Emmy | 18-11-14

Reageren op dit commentaar

dat ziet er allemaal gezellig, mooi en lekker uit
moet je zeker doen zo'n reizen terwijl je nog kan
Prachtig land, t is daar genieten
k was er ooit, lisabon, porto, ganse rondrit door het binnenland
in Porto porto gaan proeven in div. kelders en vonden ons gastenkamer bijna niet terug :-D

Gepost door: fotorantje | 18-11-14

Reageren op dit commentaar

hahaha grappig dat jullie het hotel bijna niet terug vonden na dat proeven. Wij hadden in Praag zo veel gegeten en toch niet zo veel gedronken dat we bijna niet meer konden stappen om terug naar onze kamer te gaan. Pfff...

Gepost door: Emmy | 19-11-14

wat een mooie terugblik op deze reis. Ik ben er zeker van dat je bij het samenstellen van je collages genoten hebt van al die mooie herinneringen. Groot gelijk dat je volop geniet nu het nog kan!

Gepost door: magda | 19-11-14

Reageren op dit commentaar

Ja Magda we laten ons niet gaan! Zelfs al heb ik er een paar vrienden door zien sneuvelen uit jaloesie of afgunst. Of misschien omdat ik er een paar vrienden bij nam? Enfin je weet niet over wat ik het heb maar zeker weten dat het zo is.

Gepost door: Emmy | 19-11-14

Emmy, ik begrijp het wel hoor ;-)

Gepost door: magda | 23-11-14

Hallo Emmy, schitterend (foto)verslag van Porto! Prachtige stad ook. Was er ooit een keertje voor een dag maar zijn later nog eens speciaal voor meerdere dagen teruggegaan. Nooit geen spijt van gehad... Maar jullie duidelijk ook niet he :-)
En inderdaad! Genieten, genieten... terwijl het kan.