03-04-14

Moeder-dochter 2de dag

Die morgen was ik al heel vroeg wakker. Ik dacht dat komt goed uit want in Portugal is het een uur minder en dan winnen we tijd. Ik kreeg echter op mijn kop van mijn dochter omdat ik namelijk 2uur vroeger, volgens Belgische tijd, wakker was! We moesten zelfs nog een uur wachten tot we naar de ontbijtkamer konden gaan.

Na het ontbijt ga ik gewoonlijk nog eens naar het toilet op de kamer. Als ik het water wil doortrekken vraag ik me af wat voor raars er in de wc-pot drijft, tot ik tot mijn ontsteltenis besef dat het mijn gsm is! Ik had die in de achterzak van mijn broek gestoken omdat ik geen andere zakken had. Na hem er uit gevist te hebben neem ik hem uit elkaar en leg hem te drogen op hoop dat hij er nog door komt.

Vandaag gaan we het Castelo de São Jorge bezoeken. Het is prachtig zacht weer. Van daar uit hebben we een mooi zicht over de hele stad Lissabon.

Lisbonne 2014 avec DO.jpg

Boven de Taag hangen de wolken, zo vroeg in de morgen, heel laag. We zien het beeld van Cristo Rei en de Ponto do 24 april er doorheen steken.

divers 2014 076.jpg

Prachtig zicht! We blijven een hele tijd binnen de muren van het kasteel, in de prachtige tuin wandelen.

Lisbonne 2014 avec DO2.jpg

Er lopen nog altijd een paar fiere pauwen rond.

We nemen nog een drankje met een pastei de nata op een terras aan het kasteel.

Dan verder naar omhoog richting Miradouro de Graça. Onderweg zien we een jonge man tussen de ruines van afgebroken gebouwen, op zijn gitaar tokkelen en fado zingen.

Lisbonne 2014 avec DO3.jpg

Na de kerk van Graça even binnen te gaan dalen we langs de straten af naar de miradouro de Santa Luzia. Daar was het dat ik eens de Hollandse zangeres Hind tegen kwam. Spijtig genoeg waren er daar werken aan de gang. We lopen nog een eindje verder afwaarts en besluiten dan toch de tram voor een paar haltes te nemen. Onze voeten beginnen het te voelen.

We lopen nu door de Alfama wijk. De kleine huizen, wasjes aan de venster, of met een catrol over de straat gespannen. Kleine balkons met enkele planten en hier en daar een canariepietje in een kooitje. Soms hoor je ook muziek uit ramen van die huisjes komen. FADO!

Lisbonne 2014 avec DO4.jpg

Wij blijven eten in een heel klein restaurant waar de gril op straat staat. Binnen lijkt het op een poppenhuisje. Sommige avonden zingt de uitbaatster fado. Als snack staan er bacalao krokketten en kaas op tafel.

Lisbonne 2014 avec DO5.jpg

Je bent er niet verplicht om het op te eten. Alleen wat je nuttigd word aan een kleine prijs aangerekend. Op sommige plaatsen staat er zalm of sardienen pastei als snack, altijd vergezeld van boter en brood.

Wij genieten 100% van deze heerlijke farniente.

Lisbonne 2014 avec DO6.jpg

------

Later in de namiddag rijden we met de tram tot aan het monument van de ontdekking in Belem. We gaan er met de lift naar boven waar we weer een ongelooflijk zicht hebben.

Lisbonne 2014 avec DO7.jpg

Het is intussen redelijk warm geworden (23°). We blijven even op een bank zitten en steken dan de brede laan over. Richting Monasterio de Jeronimos. Dit ging ik nog niet bezoeken. Het was wel de moeite om zien.

Lisbonne 2014 avec DO8.jpg

Lisbonne 2014 avec DO9.jpg

De Torre de Belem, de 25 april brug en het beeld van Christus Rei in deze omgeving zullen we niet kunnen bezoeken. Spijtig, we hebben niet genoeg dagen om alles te kunnen zien.

Nog een bezoek aan het befaamde huis waar ze de lekkere pasteis de nata of Belem maken.

Lisbonne 2014 avec DO10.jpg

We nemen de tram terug tot aan de Praça Rossio en nestelen ons op het terras van de pastelaria Suiça. Hier is er altijd iets te zien. Straatmuziekanten en een paar buikdanseressen tonen er vandaag hun kunsten.

Het meest zienswaardige waren echter de voetbal supporters van Manchester die de volgende dag tegen Benfica zou spelen. Het zat er vol met de stoere Engelse mannen die al even stoere liters bier achterover sloegen. We zagen sommigen 3L bier drinken op de tijd dat we daar zaten. Zonder te weten wat ze er voor en er na nog dronken!

s'Avonds gaan we in de straat van ons hotel in een zelfbedienings restaurant eten. Je kunt er a volonté warm en koud eten nemen. Salad bar, gegrild vlees frieten of deegwaren en soep, zijn in de prijs inbegrepen. Met een drankje komt het ons op 18€80 voor ons twee!

Mijn gsm doet het nog altijd niet. Ik laat hem nog drogen met de hoop op...

Tjonge.. wat een schitterende uitstap.. het weer zat ook enorm mee hè!
Maar die gsm.. dat was over&out vrees ik? :-)

Gepost door: mizzD | 03-04-14

Reageren op dit commentaar

Très beau reportage et tu fus un guide magnifique :) Encore merci pour ce beau voyage à deux, c'était très bien. Gros bisous

Gepost door: Dominique | 03-04-14

een schitterende uitstap,de foto's zeggen genoeg Emmy,heel mooi uitzichten!
voor een prikje lekker eten,en je gsm zal voor de vuilbak zijn denk ik.

Een groet,een handdruk,
een lieve lach en een zoen.
Het is me weer gelukt,
dit even te doen.
Wens jullie een fijne dag toe.
Dikke knuffel dolfijntje

Gepost door: dolfijntje | 03-04-14

Reageren op dit commentaar

Ik geniet met jullie mee! Het weer was ook fantastisch! Maar je gsm is minder fantastisch vrees ik!