01-11-13

THUIS op reis naar Rhodos (5)

Die nacht kwam de verwachte regen. Echte stortregen, winderig en ook gedonder. Er was zelfs een tornado over Rhodos gemeld geweest, met hier en daar schade! Op youtube (tornado17/10/2013) kan je er stukjes films over zien.

Uit voorzichtigheid hadden de leiders al vast de dag er voor de uitstap naar Symi afgelast. Dit is een schilderachtig eilandje waar ze met een catamaran naar toe zouden varen. Wij hadden niet geboekt voor deze uitstap.

Toen we opstonden regende het nog hevig. Ik ging al vlug ontbijten met het gedacht dat het er bomvol zou zitten nu alles binnenshuis moest gebeuren. De hôtels zijn namelijk meer voorzien om buiten te genieten. Het was echter nog te doen. Overal zag je mensen besluiteloos rond draaien. Wat gedaan bij zo'n weer?

Wij besloten met de lokale bus op ons eigen naar Rhodos-stad te gaan. Dat is ongeveer 65Km van Kiotari, waar wij logeerden, gelegen. Ongeveer anderhalf uur rijden.

Rhodos dag 5.jpg

Tegen dat we in Rhodos-stad aan kwamen was de zon ook weer van de partij. Zonder doel of gids en Rhodos niet kennende liepen we zo maar een beetje rond.

Rhodos dag 51.jpg

Ik had weer erg gezwollen voeten. Dat had ik al van toen we hier aan kwamen. Daar het mij een beetje verontrustte stapte ik een apoteek binnen om te vragen wat het kon zijn. Waarschijnlijk de warmte en vermoeidheid. Ik kreeg een paar plantaardige pilletjes voor waterafdrijving. Veel heeft het niet geholpen. Ik zelf denk dat het door de pillen voor de regeling van de bloeddruk komt. Die heb je misschien niet nodig ergens anders. Ik durfde ze toch niet stop te zetten want dat zou alles misschien ontregelen eens terug thuis.

We maakten foto's van de haven, de oude gebouwen uit verscheidene tijden, de kerk, en gingen een kijkje nemen op een oud Turks kerkhof.

Rhodos dag 55.jpg

We liepen langs het water die zijn laatste opspattingen deed, na een woelige nacht. Het was alsof de wind nog even zijn laatste adem uit blies.

Rhodos dag 52.jpg

In een land vol mythe's en legende's dacht ik even aan de weergoden zoals:

Poséidon (zeeën oftewel water, aardbevingen en paarden)

Zeus (oppergod, hemel en aarde,en het weer, bliksem)

Helios (zonnegod)

thuisreis 2013 (551).jpg

Na dit alles begon onze maag wel te knagen, het was bijna middag. Langs het water lag een typisch Grieks restaurant. Het was er heel knus.

Rhodos dag 54.jpg

Na een ouzo kozen we als voorgerecht voor gegrilde inktvis, Griekse salade en een mézè. Als hoofdgerecht vis die zo vers uit de zee kwam. We likten onze vingers van genoegen. Zo lekker!

Rhodos dag 53.jpg

Dan nog een beetje in de stad rondgelopen en een koffie gedronken,

Rhodos dag 56.jpg

en terug naar de bus. Een heel avontuur die bussen, iedereen wil de eerste er in maar bij aankomst ook er de eerste uit! De bestuurders zijn de hele weg aan het cyberen met hun vrienden-collega's. Spijtig dat men er niets van verstaat want ze maakten redelijk plezier. We verstonden wel dat de bestuurder van de terugreis met de bestuurder van deze morgen (een grappige man) aan het spreken was.

We waren net op tijd voor het avondmaal, voorgegaan van een aperitief.

Die avond keken we naar de Thuis-aflevering in de conferentiezaal.

Hey, ik herken de foto's van vroeger! Ooit was ik op huwelijksreis naar Rhodos, met mijn eerste man.
Ik wil er heel graag nog eens terug!
Jammer van de probs met je voeten Emmy. Kan direct de sfeer bederven hé, als je ergens last van hebt!

Gepost door: christa | 03-11-13

Reageren op dit commentaar

Je me réjouis de voir que vous en avez bien profité. J'espère que tout va bien maintenant.

Gepost door: myrriam van linthout | 04-11-13

Emmy ik heb je verslagen na ekaar zitten lezen. Wat heb je er een mooie reis op zitten. En nu thuis nagenieten en foto's bekijken.